maandag 21 mei 2012

Etappe 73 : Arzacq-Arraziguet

Zondag, 20 mei 2012

'Het heeft gans de nacht water gegoten en ook deze morgen bleef het flink regenen. Aangezien het op de GR allemaal aardewegels zijn, zullen die er na vannacht niet zo goed bij liggen. Dus heb ik een andere route uitgestippeld. In het begin en op het einde ga ik wel de GR volgen, maar daartussen ga ik via de gewone weg. Ik denk dat ik de etappe zo kan inkorten van 34 naar ongeveer 28 km.'

Hugo vertrekt als laatste iets na 8 uur. Door de regen wordt de etappe behoorlijk zwaar. 'Het heeft gans de dag water gegoten. En dan mag je het beste regenmateriaal meehebben, maar nat word je. De regenhoes over mijn rugzak houdt wel veel tegen, maar op den duur loopt de regen er langs de zijkant af en raakt zo vanbinnen toch alles nat.  Ik was nat tot op mijn rug.' Doordat hij op zijn kaartmateriaal kan terugvallen, schiet hij toch flink op en komt hij al vroeg aan in Arzacq-Arraziguet en begeeft hij zich naar le Centre d'Accueil communal, waar hij een overnachting reserveerde. 'Als ik daar binnen ging, botste ik gelijk tegen iets en zei in een reflex "Oeps", maar het was niet erg. Er zat daar nog een man in de ontvangstruimte en die zei direct "Gij zijt een Vlaming". Hij zal mijn vragende blik wel gezien hebben en voegde er direct aan toe dat er maar 1 soort is die "Oeps" gebruikt en dat dat Vlamingen zijn.' De man blijkt een Brusselaar te zijn.
Op de kamer begint Hugo direct te wassen en vooral te drogen 'want alles is als nat. 't Zal niet evident zijn om tegen morgen alles droog te krijgen.'

Een uurtje later arriveert ook de rest van de groep waar Hugo gisteren mee overnachtte en als bij wonder liggen ze ook vandaag allemaal op dezelfde kamer. ' 't Is heel raar, soms moet je gelijk samen zijn met mensen en kom je mekaar als vanzelf tegen, maar dan is dat plots weer voorbij en dan kom je mekaar weer een hele tijd niet tegen. Je zit in een flow, gelijk of je in een rivier zit en als je meegaat met de stroom normaliseert alles zich.'
Als ze mekaar terugzien is het gespreksonderwerp natuurlijk de houding van de uitbaters van l'Hospitalet van gisteren, die blijkbaar een bepaalde eigen visie en definitie van 'pelgrim zijn' hebben en die nogal dominant opleggen aan hun gasten. 'Ze waren er allemaal niet over te spreken. Ze beklaagden het hun dat ze daar gebleven zijn en zagen in dat ze beter mijn voorbeeld gevolgd hadden. Ja, het is een kenmerk van een pelgrim dat alles altijd goed is en dat je dankbaar bent voor hetgeen je krijgt. Je verwacht het dan ook niet dat je grof behandeld wordt. Je bent dan echt verbouwereerd als het gebeurt en dat is wat zij gisteren tegenkwamen en dat is natuurlijk geen fijn gevoel.' 
Nadat iedereen zijn spullen te drogen heeft gehangen, gaan ze nog iets drinken in een bar in de buurt van de gîte communal, waar ze 's avonds samen eten : canard met 'je raadt het nooit : pasta'.

We hebben besloten om morgen samen te stappen naar Arthez-de-Béarn. 'Er is hier nog één die wat kaartmateriaal bij heeft en samen met dat van mij, moeten we er uit geraken om de etappe wat in te korten, want voor morgen voorspellen ze alweer flink wat regen.'

's Avonds krijgt Hugo nog een SMS van Marc (die hij in Reims ontmoette). 'Hij zit nu al in Saint-Jean-Pied-de-Port en neemt er een rustdag.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten