donderdag 17 mei 2012

Etappe 66 : Moissac

Zondag, 13 mei 2012

Hugo stapt vandaag van Lauzerte naar Moissac, een afstand van 30 km, en dat onder alweer een stralende - zelfs hete - zon.
'Op de GR met al die keien moet je voortdurend kijken waar je je voeten zet, dus loop  je in feite gans den tijd naar de grond te kijken.' Hugo beslist dan maar om de laatste 10 kilometer via de grote baan, de D957, af te leggen. 'Langs de gewone weg kan ik veel meer genieten van de omgeving en de natuur.'
Rond 14 uur komt hij aan in gîte l'Ancien Carmel in Moissac, een prachtig oud kloostergebouw op wandelafstand van de beroemde Romaanse abdijkerk Saint-Pierre.
'Het is hier echt heel mooi, er is een patio met zo een mooi aangelegde binnentuin en met rond om rond van die overdekte zuilengangen. Een fijne en speciale sfeer.' Hugo installeert zich, maakt even gebruik van de computer om eens naar deze blog te kijken en trekt dan naar het centrum.
'Moissac is weer één van die typische Franse dorpen, heel stemmig. De kloosterkerk Saint-Pierre is echt imposant en prachtig en ligt op een pleintje met allemaal café's en terrasjes rond. Heel gezellig, hier komen ze zeker samen eens terug.'
Hij installeert zich op één van de terrasje met uitzicht op de kerk Saint-Pierre en kijkt naar spelende kinderen aan de fontein. 'En het leven gaat hier zijn gangetje ...'
Voor de rest is het een heel rustige dag en even na 19 uur gaat hij eten. In een zuilengang naast de tuin staat een heel lange tafel gedekt voor wel 40 gasten. Veel nieuwe gezichten. De meesten zijn Fransen die een weekje of een aantal etappes komen wandelen op deze historische pelgrimsroute. 'Dat is natuurlijk een andere mentaliteit, voor deze mensen is het meer vakantie. Er zijn ook veel koppels of groepen bij en die nemen dan niet zo snel contact met anderen. Maar ja, pelgrim moet je voor u zelf zijn.' Het wordt een gezellige maaltijd zonder diepgaande contacten maar in een prachtig historisch kader.
'Ik ga vroeg slapen vandaag, want vorige nacht heb ik lang wakker gelegen, er ging van alles door mijn hoofd. En vannacht slaap ik op een kamer van 4 waarvan ik uit ervaring weet dat er 2 ronkers tussen zitten. Maar ik heb mij hier vandaag ook van die oordopjes in was gekocht, dus ik zal er niet veel last van hebben.'

'Voortdurend buitel je in nieuwe situaties, da's echt typisch voor de camino.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten