zondag 6 mei 2012

Etappe 59 : Livinhac-le-Haut

Zondag, 6 mei 2012

Na een rustige - trouwens snurkloze - nacht en een typisch Frans ontbijt, vertrekt Hugo rond 8 uur aan een nieuwe etappe van 24 km met Livinhac-le-Haut als bestemming. 'Aangezien Conques in een dal gelegen is, was het vrijwel onmiddellijk klimmen geblazen.  En nog geen klein beetje. 't Was een klein uurke constant trekken om voortuit te geraken, maar 't was wel prachtig. Het kwam goed van pas dat ik al heel wat kilometers in mijn benen heb. In het begin was het mooi open weer en ben ik soms echt blijven staan om de prachtige vergezichten op te nemen. De natuur is hier machtig en adembenemend. 't Is een pracht van een etappe !'




Onderweg begint het helaas te regenen. ' 't Was zo af en toe een flinke regenbui. Dus telkens stoppen om regenjas- en broek aan te trekken en een half uur later weer alles uit doen.' Dit scenario herhaalt zich meerdere keren tijdens deze etappe.

Na de middag komt Hugo aan in de gîte communal van Livinhac-le-Haut. 'Ik heb lang getwijfeld, maar dan uiteindelijk toch maar half pension genomen. 't Is zondag en dan is het niet evident om nog iets te kunnen kopen.' Tegen de avond krijgt hij op zijn kamer gezelschap van een sympathieke Fransman. Het gespreksonderwerp is natuurlijk het pas bekende resultaat van de Franse presidentsverkiezingen. Om 19:00 gaan ze samen eten : crudité, rijst met blinde vinken, dessert en wijn. 'Simpel en goed'

'We zijn hier nu maar met 2 pelgrims in de gîte, helemaal anders dan in Conques. De meeste stappers die ik al tegenkwam gaan niet naar Compostela, ze doen gewoon enkele etappes en velen daarvan eindigen blijkbaar in Conques. Als die horen dat ik al van Gent kom en op weg ben naar Compostela, hebben ze daar echt wel respect.  Ja, soms zelfs bewondering.'


Geen opmerkingen:

Een reactie posten