donderdag 10 mei 2012

Etappe 61 : Cajarc

Dinsdag, 8 mei 2012

Omdat verschillende pelgrims al vroeg willen vertrekken, is de gastvrouw van de gîte Saint-Joseph & Saint-Louis bereid om het ontbijt al om 6:30 uur te serveren. Ook Hugo behoort tot deze vroege vogels en iets na 7 uur is hij al op stap. Hij houdt er meteen flink de pas, op naar Cajarc ruim 30 km verder. Het belooft alweer een mooie etappe te worden want de GR-route tussen Faycelles en Carjac behoort volledig tot het Werelderfgoed.


'En 't is waar ook ! Alweer machtige vergezichten.'  Alleen het weer valt wat tegen. 'Het regende in vlagen, maar altijd zachtjes. In het begin stopte ik iedere keer om mijn regenjas aan te doen, maar op de duur heb ik het opgegeven. Het was toch warm en het regende nooit lang en na 10 minuten was mijn t-shirt alweer droog. 't Was wel een raar zicht, de meeste pelgrims liepen in hun fel gekleurde poncho's en ik in mijn Odlo met korte mouwen.'

Iets na 13 uur komt Hugo al aan in Cajarc. Na een drankje in de plaatselijke café en wat rondslenteren in het dorp, begeeft hij zich naar de gîte communal die pas om 15 uur haar deuren opent. Omdat hij op voorhand reserveerde, krijgt hij een bed toegewezen op een kamer van 4 op de 1e verdieping. Het is een ruime gîte en het is er al snel een drukte van aankomende pelgrims. 'Ik voelde direct dat er hier een andere sfeer is. Er hangt hier een bepaalde onrust, het is hier ook veel ruimer, zo staan er in de inkomhal zeker wel 20 paar wandelschoenen. Het is hier precies wat wanordelijk, iedereen is bezig met het plaatsje die hij moet bemachtigen en dat heeft een bepaalde spanning.' 
'Ik kreeg van een vrouw op de kamer een paar oordopjes uit was van Quies, dat zouden goede zijn die al het geluid buiten houden. Ik ben eens benieuwd want er ligt een man op onze kamer waar ik al eerder bij sliep en die 's nachts wat decibels kan produceren.'



Aangezien het een feestdag is in Frankrijk, zijn alle winkels gesloten en zit er niets anders op dan iets klaar te maken met wat Hugo nog bij zich heeft : het laatste beetje pasta, een pakje bacon en wat couscous dat hij van een andere pelgrim krijgt.
Hij wandelt nog eens rond in Cajarc en bezoekt de kerk. ' 't Was precies een spookkot, zo donker en overladen met beelden. Het was zo met van die beweegspots gericht op 1 beeld en telkens je verder stapte, ging er een andere spot aan voor een ander beeld. Ook daar was het maar een rare sfeer. Ik was eerlijk gezegd wat gedegouteerd van die overdreven plaaster-aanbidding.'

'Vandaag is een off-day. Ik heb vandaag vollen bak gegeven en mijn lichaam protesteert een beetje. Vandaag was een test voor mijn benen. Ik moet nu zoeken naar een nieuw evenwicht.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten