woensdag 2 mei 2012

Etappe 56 : Espalion

Woensdag, 2 mei 2012 

Vandaag stapt Hugo naar Espalion, een etappe van 28 km waarmee hij de Aubrac verlaat en de vallei van de Lot binnengaat.
Het is de eerste dag met goed weer sinds hij vertrok in Le Puy. 'Het was tot nu toe alle dagen waaien met af en toe nog eens een flinke regenbui er bovenop. 't Is echt leuk om eens te wandelen in dat goed weer, je ziet veel meer van het landschap.'  


Onderweg verlaat hij wel even de GR 65 zodat hij het dorpje Saint-Côme-d'Olt kan bezoeken. 'Ik kwam van hoger en zag dit dorp al van ver liggen en wou het wel eens van dicht zien. Op mijn kaart zag ik dat de GR er in een wijde boog omheen kronkelt, dus besloot ik maar even via de gewone 'platte' weg te lopen. En het was de moeite, het was een pittoresk dorpje in een dal omgeven door heuvels. Ik zag daar een wegwijzer Espalion 4 km staan, en ben dan maar langs de gewone baan verder gegaan.'

Daardoor komt hij al kort na de middag aan in Espalion en is er al eerste in de gîte communal. 'Dat was een meevaller, ik kon mij eens op mijn gemak douchen en mijn kleren uitwassen. Tegen dat de andere pelgrims toekwamen, hing mijn was al te drogen.'
Hij wandelt nog eens rond in Espalion, bekijkt ook hier de Pont Vieux - die eveneens tot Unesco Werelderfgoed behoort - en doet boodschappen.


's Avonds kijkt hij eerder toevallig door het raam van zijn kamer en ziet 2 pelgrims voorbij lopen met 'die' hond er achteraan. 'Dat is nu toch eens ongelooflijk. Dat is al van in Aumont-Aubrac dat er ons een hond volgt. Het is een zwarte labrador met een groene halsband. In het begin dacht ik dat die hond bij een groepje pelgrims hoorde, temeer omdat hij gisteravond zo heel rustig voor de gîte lag en ook 's morgens zette hij gelijk met een groepje pelgrims aan. Maar dat is dus niet het geval. Ik hoorde dan van andere pelgrims dat ze al in Aumont rondgevraagd hadden van wie die hond was. De mensen daar wisten het ook niet en zouden hem naar de dierenarts brengen, maar enige tijd later liep hij alweer op de pelgrimsroute. Heel raar, hij liep vandaag een hele tijd achter mij en als ik stopte om er eens tegen te praten, stopte hij ook, zo altijd op een meter of 3 afstand. En als je dan weer aanzet, vertrekt hij ook. Na een tijdje is hij dan weg en weer even later zie je hem achter andere pelgrims lopen. Dat beest heeft zeker al 60 km afgelegd. Elke pelgrim hier kent die hond en iedereen vraagt zich af van waar hij komt.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten