maandag 23 april 2012

Etappe 47 : Saint-Georges-Lagricol

 Zondag, 22 april 2012

Vanmorgen gaan Hugo en Martin, de Franse pelgrim, samen op pad. Rond een uur of negen vertrekken ze richting Saint-Georges-Lagricol. Volgens de gids een etappe van 23 km, 'maar het waren er tenminste 27.' 

Het is een mooie etappe en ze wandelen zelfs een stukje op 'le Chemin de César', een authentieke Romeinse weg, destijds een militaire snelle weg - een autostrade avant la lettre - die Lyon met l'Aquitaine verbond.
In de namiddag komen ze aan in Saint-Georges-Lagricol, een klein dorpje op ongeveer 850m hoogte met een 450-tal inwoners. Ze logeren er in een grote gîte communal (capaciteit van 60 personen) voor slechts 13€/pp/nacht. 'Hier vinden ze dat ongehoord, ze lachen er zelfs mee, dat je als pelgrim in andere streken in een chambre d'hôtes 45€ of meer moet betalen. Je voelt dat je in een streek komt die meer vertrouwd is met pelgrims.' Ze installeren zich en wandelen wat rond in het dorp. 'Gelukkig was het hier markt vandaag, want meestal is op zondag alles gesloten. 'k Heb mij een brood gekocht en een halve kip aan 't spit.'

's Avonds reserveert Hugo zijn overnachting voor de volgende dag. Aanvankelijk besluit Martin niet mee te gaan en de route te nemen die hij bij zijn voorbereiding uitgestippeld had, maar uiteindelijk zwicht hij toch voor de kortere versie. 'Ik was eigenlijk al content met het vooruitzicht om weer wat op mezelf te zijn.' Het is even wennen aan de continue aanwezigheid van een mede-pelgrim die deze onderneming op een andere manier aanpakt. 'Er zit altijd een les in de weg die het leven mij aanbiedt. Maar het moet wel het leven zelf zijn die de dingen aanbrengt en niet het ego van de mens. Na vandaag ben ik wat uit mijn wereld en heb ik wat heimwee.' 


  
                      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten