dinsdag 24 april 2012

Etappe 48 : Saint-Paulien

Maandag, 23 april 2012 

'Vannacht heb ik mij verlegd van kamer omdat Martin te veel snurkte. Zo heb ik toch gans de nacht goed kunnen doorslapen.'
's Morgens zorgen ze zelf voor hun ontbijt en rond 8 uur zijn ze al op stap richting Saint-Paulien, de laatste stop voor Le Puy-en-Velay. Alweer is de etappe een stuk langer dan vermeld in de gids. Het worden 24 km in plaats van 17. 'Gans de dag gestapt door een zeer mooie bergachtige streek. 't Was wel zeer koud vandaag wat een beetje een domper zette op het geheel.'
Rond 15:00 komen ze aan in Saint-Paulien en gaan ze op zoek naar het 'Centre d'Hébergement'. Omdat de dame die hen zal ontvangen nog niet aanwezig is, trakteren ze zichzelf in het dorp op een Leffe. Uiteindelijk geraken ze toch in de gîte waar naast Hugo en Martin ook nog een Nederlandse pelgrim en '2 jonge Franse gasten' verblijven. Aangezien Hugo 'scheel van de honger is', wil hij vandaag eens deftig eten. Maar in het centrum van Saint-Paulien is er helaas niets open. Een eindje buiten het centrum is er gelukkig wel een Intermarché waar hij een 'baguette en een gigantische entrecôte' koopt. 'Vanmiddag was ik nochtans van plan om er eens mijn werk van te maken en ook een slaatje te maken, maar gans mijn systeem vroeg naar eten, dus moest het rap gaan. En die keuken leent er zich ook niet toe, als je daar met 5 staat rond te draaien, om uitgebreid te koken.' Nu hij weer nieuwe energie heeft, doet hij nog een uitgebreide was, want vandaag 'was er veel slijk en vuiligheid op de weg, dus mijn broek moest ook eens gewassen worden.'

Morgen naar Le Puy-en-Velay. Voor Hugo toch wel een belangrijke mijlpaal want daar start een nieuw hoofdstuk. Hier begint immers één van de 4 historische pelgrimswegen : de Via Podiensis. Deze aanlooproute loopt van Le Puy-en-Velay tot Saint-Jean-Pied-de-Port, het plaatstje aan de voeten van de Pyreneeën vanwaar veel pelgrims vertrekken om de oversteek naar  Spanje te maken en de Camino Francés aan te vatten.  Deze weg, die overeenkomt met de GR 65, is zeer goed gemarkeerd en vrij populair bij Fransen en Zwitsers. Dit heeft er toe geleid dat er zeer veel voorzieningen voor pelgrims zijn. Een groot contrast met de weg die hij achter zich laat. 'Voor mij is het morgen een zeer belangrijke etappe. Ik heb dat ook al duidelijk gemaakt aan Martin. Ik was van plan om hem tijdens het avondeten te zeggen dat ik alleen wou lopen morgen, maar het is er niet van gekomen. Ik zie wel hoe het morgen verloopt.'
'Ik heb tijd nodig voor mezelf. Dat voel ik. Ik ben moe en ga vroeg slapen vandaag.'
Gelukkig heeft vannacht ieder zijn eigen kamer (met 4 bedden trouwens). Het wordt beslist een rustige nacht ....


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten