zondag 15 april 2012

Etappe 40 : Saint-Clément

Zondag, 15 april 2012 

Hugo vertrekt rond 9:00 in Saint-Martin-d'Estréaux en gaat eerst langs de gewone wegen naar Arfeuille waar hij de GR 3 oppikt richting Saint-Clément, een tocht van ongeveer 26 km. Vanaf nu zit er niets anders op dan deze GR te volgen tot in Le Puy, dwars door bos- en bergachtig gebied.

Het heeft de ganse nacht hard geregend en ook bij zijn vertrek regent het pijpenstelen. En helaas is het in de loop van de dag niet gestopt, 'de ganse dag heeft het water gegoten. Het was vandaag een natte, verzopen situatie. Bovendien was er een sterke wind waardoor het gelijk horizontale regen werd. Vanaf nu is het ook heel veel stijgen en wordt het dus altijd maar kouder.' Door de langdurige hevige regen, is de GR getransformeerd in een modderstroom. 'En als de GR naar beneden ging, was het gelijk een beek. Sommige straten stonden onder water en daardoor moest ik soms een omweg maken. De eerste uren kon het mij zo nog niet schelen, maar op den duur heb je er wel genoeg van.'

'Tegen dat ik toekwam op de camping - zo rond 15:00 - was ik gelijk wat onderkoeld, maar gelukkig lag de sleutel op de afgesproken plaats. Mijn handen waren zo koud dat ik de deur niet direct open kreeg. Ik heb nog wat moeten zoeken om de verwarming hier aan de praat te krijgen, maar 't is gelukt. Ik ben zeer blij dat ik nu binnen zit en vooral dat ik alles wat kan drogen.'

In de chalet zijn een 3-tal vuurtjes aanwezig en 'ik ben al gans de namiddag bezig om alles weer droog te krijgen want alles is kletsnat. Die regenhoes voor mijn rugzak is heel goed, maar als het blijft slagregenen, kan zelfs de beste hoes dit niet tegenhouden. Gelukkig is mijn slaapzak niet doornat en krijg ik die wellicht wel droog. 't is echt wel back to basics vandaag.'

'Normaal moet ik nog eten gaan kopen voor de volgende etappe, want in Lavoine (eindbestemming van morgen) is er niets. Maar ik heb geen zin om weer naar buiten te gaan en 't is zondag, dus wellicht is er niet veel open. Ik heb nu eten klaargemaakt met wat ik nog heb en dan koop ik morgenvroeg in Saint-Clément nog wel wat voor onderweg en voor 's avonds.'






1 opmerking:

  1. ik ben op paaszondag aangekomen in st clément en heb in dezelfde bungalow geslapen vermoed ik. Was ie wat proper achtergelaten Hugo? Ik ben op paasmaandag daargebleven om te recupereren, maar toen was het weder nog doenbaar, en een lieve familie met 3 kinderen die er op paasweekend was nam me per auto mee naar een paasmarkt in het volgende dorp.

    mark

    BeantwoordenVerwijderen