maandag 9 april 2012

Etappe 34 : Luzy

Zondag, 8 april 2012 

Einddoel vandaag is Larochmillay, een etappe van ongeveer 17 km.
Op stap door de Morvan
Maar als ze daar aankomen, zitten alle mogelijke accommodaties vol. Ja, ook in Frankrijk is het paasvakantie... Ze voelen zich nog fit en besluiten gewoon verder te stappen richting Luzy.  Het is alweer een prachtige etappe vooral langs de gewone wegen. 'De gids van Vézelay naar Le Puy is een echte randonneurs-gids en stuurt je dus altijd via de GR, maar die is soms zwaar en maakt soms echt grote omwegen. Nu kijken we meer op de kaart en nemen we soms de gewone wegen, dan kunnen ons voeten ook eens rusten op het vlakke terrein'. Bij aankomst in Luzy stellen ze al snel vast dat daar geen gîte d'étap of communal is. Omdat ze geen zin hebben om weer op hotel te gaan, blijven ze zoeken naar een iets goedkoper onderkomen. Maar als dat na ruim 2 uur nog niet gelukt is, zien ze in dat er niet veel anders op zit dan toch maar een kamer op hotel te nemen.
Ze worden er vriendelijk ontvangen en de gastheer deelt trots mee dat er gratis WIFI op de kamer is. Erwin en Hugo nemen hiervan akte, maar vermelden terloops dat ze toch geen computer hebben en gaan naar hun kamer. Ze zijn aangenaam verrast als de gastheer even later een computer komt installeren op hun kamer. ''t Is raar, maar eigenlijk zegt het mij niet zo veel voor het moment, je zit in een andere modus. Ik heb enkel maar een paar mails gelezen.'  's Avonds gaan ze beneden in de bar iets drinken en 'mijn intrede was wel de moeite !  Als je van je kamer kwam moest je door een gang gaan om naar de bar te gaan, en er stond daar een tafel met allemaal speelgoed op van kinderen. 'k weet niet hoe het komt, maar voor één of andere reden ben ik daar tegengelopen. Was we dat een geklop en gebuis, al dat speelgoed vloog daar in het rond. Ze wisten daar meteen dat we een pintje kwamen drinken ... '  Vandaag gaan ze niet uit eten, maar eten op hun kamer wat ze nog bij zich hebben.
In Luzy eindigt ook de prachtige Morvan-streek. En Hugo komt tot het besef dat Erwin heel de weg door de Morvan heeft mee afgelegd. 'En dat was nu net het stuk waar ik het meest schrik van had. En achteraf beschouwd ten onrechte. Thuis had ik nog de visie dat je enkel de GR kunt volgen, maar nu weet ik wel beter. Ik kijk nu telkens op mijn kaart en kies het beste. Je moet je eigen plan trekken en je eigen weg uitstippelen.'

Omdat ze vandaag goed opschoten - ongeveer 32 km - wordt het morgen een rustige etappe naar Issy-l'Evêque.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten