zondag 3 juni 2012

Etappe 85 : Nájera

Vrijdag, 1 juni 2012

Het avondmaal van gisteren doet ook dienst als stevig ontbijt zodat er genoeg energie is om de etappe naar Nájera (28 km) aan te vatten. De volledige etappe van Logroño tot Nájera loopt door en langs schilderachtige wijngaarden van de Rioja. 'Het was echt een dag door de wijngaarden, uren en uren. Je bent ook voortdurend omgeven door bergen, maar je wordt dat gewoon. Je wandelt eigenlijk tussen de cols waardoor er zo geen grote  hoogteverschillen zijn, dus de zwaarte van de etappe viel wel mee. Alleen was het weer snikheet vandaag. In de voormiddag is het nog te doen, maar eens na de middag is het bakken. En aangezien ik geen pet meer heb, was het echt branden. Tijdens het marcheren hebben we Isabelle haar pet gedeeld, elk om beurt een half uur.'  Gelukkig is er in één van de dorpen die ze passeren een soort outdoor-winkel waar Hugo een nieuwe zonnepet kan kopen, 'Er zijn hier niet zoveel winkels, dus heb ik niet getwijfeld. Het was wel 24€, maar ik heb het écht nodig en 't is kwaliteit.'

Ze overnachten in de Albergue Municipal van Nájera. 'Ik slaap op een slaapzaal met 84 bedden. Echt de moeite. Maar het is ongelooflijk hoe gedisciplineerd en respectvol de pelgrims zijn. In het begin dacht ik dat het eerder toeristen waren en geen pelgrims, maar nu zie ik toch andere dingen, er is toch wel iets.' Gezien het warme weer neemt iedereen graag een douche bij aankomst 'en tegen dat het aan mijn beurt was, was het warm water op. Dus heb ik me snel in ijskoud water gewassen, maar vanavond als de meeste al slapen, ga ik mij nog eens uitgebreid douchen.'  Zoals gewoonlijk wast Hugo ook zijn kleren uit. 'De envelop die Aaron mij bij mijn vertrek meegaf met de uitdrukkelijke boodschap "alleen openen als er vermoeidheid heerst", zit nog altijd ongeopend in de zak van mijn broek. Natuurlijk heeft die al zwaar afgezien want hij gaat al 1900 km mee in regen, wind, sneeuw en zon. En door het vele zweten vandaag, was de envelop helemaal doorweekt. Als ik hem uit mijn broekzak haalde, viel hij gewoon open, dus ik kon niet anders dan het lezen. En daar zijn geen woorden voor, 't is duidelijk dat hij de zoon is van zijn vader :-) Ik moest toch even slikken.' 

Aangezien er gisteren nogal wat tijd ging naar het zelf bereiden van een avondmaal, besluiten ze vandaag iets te gaan eten. 'Voor 10€ heb je hier een volledige menu. 't Was in orde.' En zo is er ook nog wat tijd over om nog wat met andere pelgrims, zoals de Japanner en de Koreaan, te praten. Hugo verneemt er dat de man die gisteren het leven liet op de camino inderdaad een pelgrim was van 54 jaar. 'Af en toe zie je onderweg in de berm een kruisje staan waar mensen gestorven zijn.'  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten