zondag 17 juni 2012

Etappe 99 : Villafranca del Bierzo

Vrijdag, 16 juni 2012

Hugo vertrekt al rond 6:45 uur, koopt onderweg een koffie en bocadillo en wat eten voor 's middags (brood en paar blikjes sardienen en inktvis).
Het wordt een lange etappe van 32 km door het dal van de Rio Valcarce, met de vele wijngaarden van de Bierzo. Einddoel is Villafranca del Bierzo, ook wel Klein Santiago genoemd vanwege het groot aantal kerken en pelgrimsherbergen dat hier in de middeleeuwen stond.

'Ik kon vandaag weer genieten van prachtige vergezichten. 't Is hier echt wel de moeite, zo mooi. Ik ben wel 4 km mislopen. De camino maakte volgens mij een omweg. Ik ben dan teruggekeerd om langs de gewone weg naar het dorp te gaan, maar ik had me vergist van dorp. Ik ben dan maar verder langs de baan doorgestapt tot in Villafranca. Ik heb dus niets uitgespaard, integendeel 4 km extra gelopen.'
Rond 14u15 komt Hugo al aan in Villafranca, 'dit keer heb ik bewust voor de municipal gekozen omdat ik gelezen had in mijn gids dat er pas gerestaureerd was en omdat er een keuken was want ik heb vandaag zin om eens zelf eten klaar te maken.' 
Later in de namiddag komen ook Sylvie-Anne en Marie-Jo aan en nog wat later ook Isabelle. 's Avonds doen ze samen boodschappen en maken samen eten klaar in de keuken van de herberg. 'Tja, als je met 4 bent, moeten er wat compromissen gemaakt worden. Het etentje zoals ik het voor ogen had, is er dus niet gekomen. Ik moet me weer wat aanpassen en heb er voor één of andere reden wat moeite mee vandaag.'

'Ik begin nu pas te beseffen dat Santiago écht wel heel dichtbij komt. En naarmate het dichter komt, komt de ware echte meer naar boven. Vanaf nu maak ik geen conventies meer, ik volg enkel nog de flow ...'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten