dinsdag 19 juni 2012

Etappe 101 : Samos

Zondag, 17 juni 2012


SMS om 15u00 :
Op 8 km van Samos. Zeer ziek deze nacht. Verschrikkelijke buikkrampen en buikloop. Wil enkel toekomen en slapen. Toch zeer mooie etappe tussen bergen en kleine dorpjes. Slapen in monasterium van Samos. Tot vanavond. Hugo

De voorbije nacht doet Hugo geen oog toe wegens koorts, buikkrampen en diarree. Tegen de morgen is er nog niet veel beterschap en is hij nog steeds ziek. 'Ik heb nog wat medicatie genomen en ben dan toch maar aangezet en Isabelle is met mij meegegaan.' Het tempo is natuurlijk wat trager, maar al bij al valt de etappe nog mee, 'had ik alleen geweest dan zou ik misschien vroeger gestopt zijn om wat te slapen.' 

Uiteindelijk legt Hugo in 9 uren toch de 32 voorziene kilometer tot Samos af. Samos is een dorpje op 11 km van Sarria en gelegen in de vallei die naar de bergen van Pedrafita leiden. 'Ik had in mijn gids gezien dat er daar ook een benedictijnenabdij was waar je kon overnachten en ik wou dat wel eens zien.' De Monasterio de San Julián de Samos werd reeds in de 6e eeuw gesticht en nu nog één van de meest belangrijke religieuze centra in Galicië. In een ver verleden was hier een School voor Theologie en Filosofie gehuisvest. Vandaag de dag is het een belangrijke stop op de Camino de Santiago waar vele pelgrims overnachten in één van 140 bedden.

'Als ik toekwam was ik gewoon kapot en heb ik mij direct op bed gelegd. Deze keer geen douche en geen handwas. Door het vele lawaai in de slaapzaal heb ik wel goed kunnen rusten, maar slapen lukte niet.'  's Avonds kunnen (gezonde) pelgrims de abdij bezoeken en de vespers bijwonen, maar door een hevig onweer met striemende regen en wateroverlast wordt die mogelijkheid vandaag afgelast. En enkel omdat zijn verstand zegt dat hij iets moet eten, gaat Hugo 's avonds mee een pelgrimsmenu eten. 'Ik denk dat er met moeite een derde van op gegeten heb. Maar goed, ik heb toch wat vis binnen.'

'Ik zie wel hoe het verder gaat. In elk geval wil ik morgen toch vertrekken en onderweg dan zien wat ik doe. Eventueel stop ik wat vroeger om wat te slapen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten