zondag 11 maart 2012

Etappe 7 : Le Quesnoy


Vrijdag, 9 maart 2012

Als ik 's morgens bel, krijg ik geen gehoor. Dat is de eerste keer dat ik geconfronteerd word met 'geen GSM-ontvangst'.
Ik bel dan naar Va en daar ik krijg ik een uitgebreid verslag van de vorige avond.
Het doet mij deugd dat ook Erwin en Va zo meeleven en er ook van genoten hebben.

Ik ben toch wel blij en opgelucht als Hugo me zelf opbelt rond een uur of 10.
Hij is net vertrokken, maar hij beseft dat hij het - na gisteren - wat kalmer aan moet doen.
Daarom heeft hij beslist om de voorziene etappe van vandaag 'Sebourg - Preux-au-bois' in 2 stukken te doen. Vandaag stapt hij tot Le Quesnoy, een goede 12 km.

Alles gaat vlot en rond 14 uur is hij in ' l Office de toerisme' waar ze hem een gîte aanbieden om te overnachten. Ruimte genoeg : een gîte voor 8 personen, waar hij helemaal alleen zit.  Hij installeert zich en gaat daarna op zijn sandalen - zijn voeten zijn hem hier zeer dankbaar voor ! - de stad in om wat eten te kopen.
Onderweg heeft hij een ontroerende ontmoeting met een oud dametje. Als Hugo haar vertelt dat hij op weg is naar Compostela, is ze onder de indruk. Ze vertelt  haar hele leven. Als hij haar belooft dat hij voor haar een kaarsje zal branden in Compostela, begint ze te huilen. Om haar te tonen dat hij haar niet zal vergeten, neemt Hugo nog een foto van haar.
Als hij de kruidenierswinkel vraagt of het mogelijk is om 1 appel te kopen, vraagt de vrouw 'en welke mag dat zijn'. 'De beste', antwoordt Hugo. De vrouw vraagt of hij het is die naar Compostela gaat, ze had  hem eerder die dag zien passeren en had de schelp aan zijn rugzak herkent. Als hij bevestigend antwoordt, krijgt hij de 'beste' appel cadeau.
'J' aime Le Quesnoy', smst-hij.
Nog nagenietend van deze mooie stad en de ontmoetingen, trekt hij naar de gîte om zijn maaltijd (een goede entrecôte met brood en een Leffe !) klaar te maken.
We bellen 's avonds nog eens en vertellen onze dag aan elkaar. Het is de eerste keer dat hij zegt dat hij ons begint te missen ...

Onderweg naar Le Quesnoy genieten van de koekjes



Overnachting in Le Quesnoy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten